nedelja, 18. oktober 2009

Friziranje dvotaktnega motorja



FRIZIRANJE DVOTAKTNEGA MOTORJA! Tu je članek iz avto revije okoli leta 1970

Preden se lotimo predelave, moramo vedeti, kako motor deluje, kakšno funkcijo opravljajo posamezni deli. Bistvena razlika med dvotaktnim in štiritaktnim motorjem je v tem, da se pri dvotaktnem vžge zmes goriva in zraka dvakrat, ko se motorna gred zavrti za 270 stopinj (vsakokrat, ko je bat v zgornji mrtvi tocki), pri štiritaktnem pa enkrat (bat pride dvakrat v zgornjo mrtvo tocko, vžig je pa le enkrat).
Motorna gred ima dve funkciji: spreminja premocrtno gibanje v vrtenje, je pa tudi vztrajnik.
Tudi bat opravlja pri dvotaktnem motorju dve funkciji: Ker se tesno prilega valju in se pomika premocrtno. Stiska zmes goriva in zraka, ob vžigu pa nanj delujejo sile izgorelih plinov. Zato se pomakne nazaj, drugic pa odpira in zapira posamezne kanale, opravlja funkcijo odmične gredi in ventilov pri štiritaktnem motorju.
Batni obročki »zamašijo« prostor med batom in valjem. Ce jih nebi bilo bi imel motor slabo kompresijo in zato majnšo moc. V zadnjem caso imajo dvotaktni motorji zgornji obrocek v obliki crke L. Z njegovo pomocjo ima motor še bolšo kompresijo in zato vecjo moc in bolši izkoristek.
Valj vodi bat. V njem so izvrtani kanali, obenem pa tvori valj na zgornji strani z glavo vred kompresijski prostor.
Ojnica opravlja pomožno funkcijo pri spreminjanju premocrtnega gibanja v vrtenje, na eni strani je nanjo pritrjen bat, na drugi motorna gred.
Uplinjac skrbi, da se enakomerno pomešajo bencinski hlapi z zrakom.
Na svecki oreskoci iskra in vžge zmes goriva in zraka.
Izpušna cev skrbi za pravilno odvajanje izgorelih plinov in duši zvok eksplozije.
Dvotaktni motorji vozijo na mešanico bencina in olja dvotaktol, to pa zato, ker je karter, prostor okoli motorne gredi, hermetično zaprt. Zato se : glavni in ojnični ležaji, sornik, puša in bat ne morejo drugace mazati, kot z oljem, ki je v gorivu. Nekateri novejši mpedi vozijo samo na bencin, zato pa imajo poseben sistem mazanja s crpalko-posiforce.

Zdaj pa zares:

Glava pri friziranju odloca! Najvažnejša je oblika izgorevalnega prostora, s pomocjo katerega lahko spreminjamo kompresijo. Na sliki sta dva ekstrema. Ena glava je od dirkalnega motorja D-5, druga je navadna. Razlika je dokajšnja. Navadno glavo lahko predelamo na vec nacinov. Najlažja in »najmilejša« predelava je, ce jo znižamo.(odpilimo rob).
Roba se lotite najprej z grobo pilo. Bodite previdni in pazite, kako boste vpeli glavo, da ne polomite reber. Ceprav pilite z grobo pilo, pazite, da pilite enakomerno. Nato vzemite fino pilo in ravno podlago, tako popilite ves rob. Ko boste s tem koncali, vzemite glavo iz primeža , dajte na ravno podlago brusni papir (smirkov 0000 ali stekleni 300-600) in drgnite z glavo, ki jo držite v roki tako dolgo, dokler ne bo brez vsake raze.
Ce hocete doseci vec, zavarite z aluminijem v izgorevalni prostor, nato pa na stružnici, ali pa s pomocjo rotirnih pil ali rezkarjev, ki jih pritrdite na vrtalnik, izoblikujte izgorevalni prostor po vzorcu D-5. Ne smete pa pretiravati, ker bi s preveliko kompresijo dosegli le, da bi motor klenkal. Zgornja meja kompresije naj bi bila 12:1. Ob koncu predelave glavo skrbno spolirajte!

Valj je bistveni del motorja. Saj so v njem izvrtani kanali. Na slikah imate narisana razvita plašca (notranja) valjev D-5 in navadnega mopeda 50cc. Ce bi kanale povecali tako, da bi imeli mere akanlov D-5, bi bilo to zelo pretirano. Uporabiti bi morali uplinjac dirkalnega motorja in pa resonancno izpušno cev, pa še moc bi bila samo na visokih vrtlajih, tako bi bil moped za normalno vožnjo neprimeren. Zato ostanite v obmocju naslednjih mer!
Izpušni kanal povecajte tako, da bo imel obliko kanala D-5, zgorni rob pa naj bo prbl. Najmajn 31-33 mm pod vrhom valja. V širino pa ga povecajte za 1,5 mm na vsako stran. Spodnji rob naj se ujema z robom bata, ce je ta v spodnji mrtvi tocki.
Pretocna kanala naj imata zgorniji rob 37-39 mm pod vrhom valja, razširite pa ju za 1-2 mm samo na tisti strani, kjer je sesalni kanal. To je potrebno le pri starih modelih T 11, T12, T13, starih puchih in lamo valjih, vsi novejši modeli pa imajo dovol velike pretocne kanale. Za spodnji rob pa naj velja isto kot pri izpušnem kanalu.
Sesalni kanal obdelajte tako, da bo spodni rob 65-63 mm pod vrhom valja, razširite pa ga za 1-1,5mm.
Odprini na vratu valja povecajte tako, da bosta enaki odprtinam na D-5.
Pretocne kanale povecajte v steni valja le na zunanji strani in po širini. Ko obste to opravili odprtini skrbno spolirajte!
Odprtini, kjer sta privita izpušna cev in uplinjac, spremenite tako , da bodo imele okroglo obliko in vecji presek, kot je na notranji strani vakja. Tudi ti dve steni spolirajte!
Odprtine na bloku motorja povecajte kolikor se le da, da bodo cim bol podobne na odprtinam na valju D-5. Pazite, da se bodo robovi valja in blokov lepo pokrivali, ko boste privili valj na svoje mesto. Lahko tudi povecate luknji na njunem dnu, skozi katere se mažejo glavni ležaji.

Bat pa pustite tak kot je! Ce imate možnost kupite asso bat z enim L obrockom. Tudi motorna gred, ima funkcijo vztrajnika, zato jo pustite tako, kot je, ker so jo že v tovarni centrirali. Edino kar je, je da spolirate ojnico. To priporocamo, ker zmajnšate vrtincenje plinov.

Seveda morate pri taki predelavi zamenjati tudi uplinjac. Lahko uporabite Bingov (Bing 18), ki je na modelu V-15. Zelo dobri so tudi uplinjaci znamke Dellorto. V poštev pridejo uplinjaci s premerom 15-19 mm. V italiji stanejo prbl. 7000 lir. Na D-5 je original uplinjac Dellorto 18 SSI, ki pa je zelo drag. Zato, da boste tak uplinjac privili na motor si morate naredit koleno. Pri tem morate paziti, da plovec ostane v navpicni legi, da bo koleno cim krajše in obenem malo naprej, zato, da bo plinsko zmes »neslo« za bat. Za tako koleno lahko s pridom uporabite cev, iz katere je izdelano krmilo za kolo. Cev ne sme biti tanjša od odprtine v valju. Tudi tej cevi nebi škodilo, ce jo spolirate.

Izpušna cev je pri dvotaktnem motorju nekaj posebnega. Ce se boste vozili brez nje boste povzrocali nepotreben hrup, koristi nebo nobene. Zelo važno je, da je izpušna cev vedno cista, da ni zapacana. Važno je tudi, da je koleno debelejše ali enako odprtini na valju. Koleno naj bo cim krajše in naj se cim prej razširi v izpušni lonec. Serijsko izpušno cev lahko izbolšate tako, da pred dušilec vstavite kovinski stožec, tako kot kaže slika. S tako izpušno cevjo je že opremljen moped V-15 (petka). Z izpušno cevjo kot jo imajo dirkalni motorji pa se raje ne vozite, ceprav bi vam zelo izbolšala lastnosti. Imeli bi nevšecnosti s prometno milico pa tudi s sosedi.

Ko bo motor sestavljen mu bo treba nastaviti še predvžig. To je tocka, nekaj mm pod zgornjo mrtvo tocko, ko se vžge zmes goriva in zraka. To tocko boste pravilno nastavili le z veckratnim poskušanjem, bo pa med 1,6 in 3mm. Platine naj se razmaknejo za 0,3-0,4 mm, svecka naj ima toplotno vrednost vsaj 240.

Zelo važna je tudi pravilna nastavitev uplinjaca. Glavno šoba naj ima luknjo s premerom 0,72-0,80 mm. Pri uplinjacu nastavite tudi iglo, ki je v batku uplinjaca. Ko bo vse pravilno nastavljeno bo svecka lepe, svetlo rjave barve. Ce je svetlejša , siva ali skoraj bela, potem je v zmesi premalo goriva, ce pa je temna, skoraj crna ga je pa prevec. Ce ga je premalo dvignite iglo, ce ga je prevec jo spustite. Ce tudi to ne pomaga zamenjajte šobo z vecjo ali majnšo. Seveda vam bo tako predelan motor klenkal z navadno mešanico, zato uporabljajte 4 % mešanico super bencina in olja dvotaktol. Motorji, ki imajo pa namesto ojnicne puše iglicasti ležaj, pa rabijo le 2 % mešanico.

Ko bo motor sestavljen pazite na naslednje:
-Tesnila med bloki motorja in med blokom in valjem morajo biti nova.
-Glavni ležaji morajo bit pravilno stisnjeni: ne prevec ne premalo.
-Bat vstavite v valj pravilno (mesti, kjer se stikata obrocka naj bosta na strani izpušnega kanala) nakratko pušcica mora kazat proti izpuhu.
-Med glavo in valjem ni treba tesnila, ce sta obe površini ravni, za tesnilo je bolje uporabit hermetik, kot kupljeno tesnilo.
-Uporabite cele, nove semeringe.
-Ko brusite kanale na notranji strani valja, ne smete pustit ostrih robov; posnamite jih kot kaže skica!
-Na motor ne smete privijat magneta, ki je pocen ali opleta.
-Varovalke na batu, ki varujejo sornik, skrbno vstavite v svoja mesta.
-Tak motor bo potreboval tudi drugacno razmerje verižnikov. Na starejših mopdeih (T 12, T 13, AO-S) lahko izbirate med opgonskimi verižniki z 10-12 zobmi (tak z 13 se dobi le v Avstriji), pri novejših (V-14, AO-N, APN) pa do 15. Na zadnje kolo pa lahko privijete zobnik s 25 do 36 ali vec zobmi, potrebno bo le malo iznajdlivosti in pot v italjo po primeren zobnik.
- Seveda lahko namontirate na vaš moped tudi dele drugih recimo V-15 na V14, AO-N, APN ali pa »lamo« valj (60cc) na mopede vseh vrst. Veliko delov za starejše mopede se dobi tudi v Avstriji, kjer je Tomos delal po Puchovi licenci.
-Vse mere, ki so podane s številkami, so mišljene za mopede s 50 ccm, zato jih morate spremeniti, ce nameravate frizirati motor z vecjo prostornino. S tem stavkom bi rad opozoril vse tiske, ki nas v pismih sprašujejo o posameznih stvarehv zvezi s friziranjem, da jim v bodoce nebomo vec odgovarjali.

še slike:



3 komentarji: