nedelja, 18. oktober 2009

Friziranje dvotaktnega motorja



FRIZIRANJE DVOTAKTNEGA MOTORJA! Tu je članek iz avto revije okoli leta 1970

Preden se lotimo predelave, moramo vedeti, kako motor deluje, kakšno funkcijo opravljajo posamezni deli. Bistvena razlika med dvotaktnim in štiritaktnim motorjem je v tem, da se pri dvotaktnem vžge zmes goriva in zraka dvakrat, ko se motorna gred zavrti za 270 stopinj (vsakokrat, ko je bat v zgornji mrtvi tocki), pri štiritaktnem pa enkrat (bat pride dvakrat v zgornjo mrtvo tocko, vžig je pa le enkrat).
Motorna gred ima dve funkciji: spreminja premocrtno gibanje v vrtenje, je pa tudi vztrajnik.
Tudi bat opravlja pri dvotaktnem motorju dve funkciji: Ker se tesno prilega valju in se pomika premocrtno. Stiska zmes goriva in zraka, ob vžigu pa nanj delujejo sile izgorelih plinov. Zato se pomakne nazaj, drugic pa odpira in zapira posamezne kanale, opravlja funkcijo odmične gredi in ventilov pri štiritaktnem motorju.
Batni obročki »zamašijo« prostor med batom in valjem. Ce jih nebi bilo bi imel motor slabo kompresijo in zato majnšo moc. V zadnjem caso imajo dvotaktni motorji zgornji obrocek v obliki crke L. Z njegovo pomocjo ima motor še bolšo kompresijo in zato vecjo moc in bolši izkoristek.
Valj vodi bat. V njem so izvrtani kanali, obenem pa tvori valj na zgornji strani z glavo vred kompresijski prostor.
Ojnica opravlja pomožno funkcijo pri spreminjanju premocrtnega gibanja v vrtenje, na eni strani je nanjo pritrjen bat, na drugi motorna gred.
Uplinjac skrbi, da se enakomerno pomešajo bencinski hlapi z zrakom.
Na svecki oreskoci iskra in vžge zmes goriva in zraka.
Izpušna cev skrbi za pravilno odvajanje izgorelih plinov in duši zvok eksplozije.
Dvotaktni motorji vozijo na mešanico bencina in olja dvotaktol, to pa zato, ker je karter, prostor okoli motorne gredi, hermetično zaprt. Zato se : glavni in ojnični ležaji, sornik, puša in bat ne morejo drugace mazati, kot z oljem, ki je v gorivu. Nekateri novejši mpedi vozijo samo na bencin, zato pa imajo poseben sistem mazanja s crpalko-posiforce.

Zdaj pa zares:

Glava pri friziranju odloca! Najvažnejša je oblika izgorevalnega prostora, s pomocjo katerega lahko spreminjamo kompresijo. Na sliki sta dva ekstrema. Ena glava je od dirkalnega motorja D-5, druga je navadna. Razlika je dokajšnja. Navadno glavo lahko predelamo na vec nacinov. Najlažja in »najmilejša« predelava je, ce jo znižamo.(odpilimo rob).
Roba se lotite najprej z grobo pilo. Bodite previdni in pazite, kako boste vpeli glavo, da ne polomite reber. Ceprav pilite z grobo pilo, pazite, da pilite enakomerno. Nato vzemite fino pilo in ravno podlago, tako popilite ves rob. Ko boste s tem koncali, vzemite glavo iz primeža , dajte na ravno podlago brusni papir (smirkov 0000 ali stekleni 300-600) in drgnite z glavo, ki jo držite v roki tako dolgo, dokler ne bo brez vsake raze.
Ce hocete doseci vec, zavarite z aluminijem v izgorevalni prostor, nato pa na stružnici, ali pa s pomocjo rotirnih pil ali rezkarjev, ki jih pritrdite na vrtalnik, izoblikujte izgorevalni prostor po vzorcu D-5. Ne smete pa pretiravati, ker bi s preveliko kompresijo dosegli le, da bi motor klenkal. Zgornja meja kompresije naj bi bila 12:1. Ob koncu predelave glavo skrbno spolirajte!

Valj je bistveni del motorja. Saj so v njem izvrtani kanali. Na slikah imate narisana razvita plašca (notranja) valjev D-5 in navadnega mopeda 50cc. Ce bi kanale povecali tako, da bi imeli mere akanlov D-5, bi bilo to zelo pretirano. Uporabiti bi morali uplinjac dirkalnega motorja in pa resonancno izpušno cev, pa še moc bi bila samo na visokih vrtlajih, tako bi bil moped za normalno vožnjo neprimeren. Zato ostanite v obmocju naslednjih mer!
Izpušni kanal povecajte tako, da bo imel obliko kanala D-5, zgorni rob pa naj bo prbl. Najmajn 31-33 mm pod vrhom valja. V širino pa ga povecajte za 1,5 mm na vsako stran. Spodnji rob naj se ujema z robom bata, ce je ta v spodnji mrtvi tocki.
Pretocna kanala naj imata zgorniji rob 37-39 mm pod vrhom valja, razširite pa ju za 1-2 mm samo na tisti strani, kjer je sesalni kanal. To je potrebno le pri starih modelih T 11, T12, T13, starih puchih in lamo valjih, vsi novejši modeli pa imajo dovol velike pretocne kanale. Za spodnji rob pa naj velja isto kot pri izpušnem kanalu.
Sesalni kanal obdelajte tako, da bo spodni rob 65-63 mm pod vrhom valja, razširite pa ga za 1-1,5mm.
Odprini na vratu valja povecajte tako, da bosta enaki odprtinam na D-5.
Pretocne kanale povecajte v steni valja le na zunanji strani in po širini. Ko obste to opravili odprtini skrbno spolirajte!
Odprtini, kjer sta privita izpušna cev in uplinjac, spremenite tako , da bodo imele okroglo obliko in vecji presek, kot je na notranji strani vakja. Tudi ti dve steni spolirajte!
Odprtine na bloku motorja povecajte kolikor se le da, da bodo cim bol podobne na odprtinam na valju D-5. Pazite, da se bodo robovi valja in blokov lepo pokrivali, ko boste privili valj na svoje mesto. Lahko tudi povecate luknji na njunem dnu, skozi katere se mažejo glavni ležaji.

Bat pa pustite tak kot je! Ce imate možnost kupite asso bat z enim L obrockom. Tudi motorna gred, ima funkcijo vztrajnika, zato jo pustite tako, kot je, ker so jo že v tovarni centrirali. Edino kar je, je da spolirate ojnico. To priporocamo, ker zmajnšate vrtincenje plinov.

Seveda morate pri taki predelavi zamenjati tudi uplinjac. Lahko uporabite Bingov (Bing 18), ki je na modelu V-15. Zelo dobri so tudi uplinjaci znamke Dellorto. V poštev pridejo uplinjaci s premerom 15-19 mm. V italiji stanejo prbl. 7000 lir. Na D-5 je original uplinjac Dellorto 18 SSI, ki pa je zelo drag. Zato, da boste tak uplinjac privili na motor si morate naredit koleno. Pri tem morate paziti, da plovec ostane v navpicni legi, da bo koleno cim krajše in obenem malo naprej, zato, da bo plinsko zmes »neslo« za bat. Za tako koleno lahko s pridom uporabite cev, iz katere je izdelano krmilo za kolo. Cev ne sme biti tanjša od odprtine v valju. Tudi tej cevi nebi škodilo, ce jo spolirate.

Izpušna cev je pri dvotaktnem motorju nekaj posebnega. Ce se boste vozili brez nje boste povzrocali nepotreben hrup, koristi nebo nobene. Zelo važno je, da je izpušna cev vedno cista, da ni zapacana. Važno je tudi, da je koleno debelejše ali enako odprtini na valju. Koleno naj bo cim krajše in naj se cim prej razširi v izpušni lonec. Serijsko izpušno cev lahko izbolšate tako, da pred dušilec vstavite kovinski stožec, tako kot kaže slika. S tako izpušno cevjo je že opremljen moped V-15 (petka). Z izpušno cevjo kot jo imajo dirkalni motorji pa se raje ne vozite, ceprav bi vam zelo izbolšala lastnosti. Imeli bi nevšecnosti s prometno milico pa tudi s sosedi.

Ko bo motor sestavljen mu bo treba nastaviti še predvžig. To je tocka, nekaj mm pod zgornjo mrtvo tocko, ko se vžge zmes goriva in zraka. To tocko boste pravilno nastavili le z veckratnim poskušanjem, bo pa med 1,6 in 3mm. Platine naj se razmaknejo za 0,3-0,4 mm, svecka naj ima toplotno vrednost vsaj 240.

Zelo važna je tudi pravilna nastavitev uplinjaca. Glavno šoba naj ima luknjo s premerom 0,72-0,80 mm. Pri uplinjacu nastavite tudi iglo, ki je v batku uplinjaca. Ko bo vse pravilno nastavljeno bo svecka lepe, svetlo rjave barve. Ce je svetlejša , siva ali skoraj bela, potem je v zmesi premalo goriva, ce pa je temna, skoraj crna ga je pa prevec. Ce ga je premalo dvignite iglo, ce ga je prevec jo spustite. Ce tudi to ne pomaga zamenjajte šobo z vecjo ali majnšo. Seveda vam bo tako predelan motor klenkal z navadno mešanico, zato uporabljajte 4 % mešanico super bencina in olja dvotaktol. Motorji, ki imajo pa namesto ojnicne puše iglicasti ležaj, pa rabijo le 2 % mešanico.

Ko bo motor sestavljen pazite na naslednje:
-Tesnila med bloki motorja in med blokom in valjem morajo biti nova.
-Glavni ležaji morajo bit pravilno stisnjeni: ne prevec ne premalo.
-Bat vstavite v valj pravilno (mesti, kjer se stikata obrocka naj bosta na strani izpušnega kanala) nakratko pušcica mora kazat proti izpuhu.
-Med glavo in valjem ni treba tesnila, ce sta obe površini ravni, za tesnilo je bolje uporabit hermetik, kot kupljeno tesnilo.
-Uporabite cele, nove semeringe.
-Ko brusite kanale na notranji strani valja, ne smete pustit ostrih robov; posnamite jih kot kaže skica!
-Na motor ne smete privijat magneta, ki je pocen ali opleta.
-Varovalke na batu, ki varujejo sornik, skrbno vstavite v svoja mesta.
-Tak motor bo potreboval tudi drugacno razmerje verižnikov. Na starejših mopdeih (T 12, T 13, AO-S) lahko izbirate med opgonskimi verižniki z 10-12 zobmi (tak z 13 se dobi le v Avstriji), pri novejših (V-14, AO-N, APN) pa do 15. Na zadnje kolo pa lahko privijete zobnik s 25 do 36 ali vec zobmi, potrebno bo le malo iznajdlivosti in pot v italjo po primeren zobnik.
- Seveda lahko namontirate na vaš moped tudi dele drugih recimo V-15 na V14, AO-N, APN ali pa »lamo« valj (60cc) na mopede vseh vrst. Veliko delov za starejše mopede se dobi tudi v Avstriji, kjer je Tomos delal po Puchovi licenci.
-Vse mere, ki so podane s številkami, so mišljene za mopede s 50 ccm, zato jih morate spremeniti, ce nameravate frizirati motor z vecjo prostornino. S tem stavkom bi rad opozoril vse tiske, ki nas v pismih sprašujejo o posameznih stvarehv zvezi s friziranjem, da jim v bodoce nebomo vec odgovarjali.

še slike:



Nastavljanje predvžiga na mopedu...

Vžigalni sistem mora dati iskro v točno določenem položaju bata. Če bi iskra preskočila prezgodaj, bi prišlo do vžiga še pred ZMT. V tem primeru bi pred ZMT delovala zaviralna sila, motor bi obratoval sunkovito in bi se grel, moč pa bi se zmanjšala.Če bi bila iskra prepozna,bi prišlo do vžiga šele po prehodu iz ZMT. V tem primeru je kompresija že preslaba in je zaradi tega zgorevanje počasno in nepopolno.Zato je važno da preskoči iskra pravem trenutku. Gorivo pa potrebuje določen čas,da se v celoti vname, zato mora priti do iskre že prej. Trenutek nastavimo tako,da najprej odvijemo svečko,zavrtimo magnet da je bat v ZMT. Namesto svečke pritrdimo merilno urico ali pomično merilo. Magnet zavrtimo v obratni smeri vrtenja(Tomos desno), dokler ni bat na želeni meri predvžiga,to odčitamo na urici. Predvžig za Tomos je 1,5mm razen za BT je 0,8mm, za puch mopede pa je 1mm pred ZMT. Potem si na magnetu in bloku naredimo dve črtici,ki se morata prekrivati.Kadar se pri vrtenju magneta črtici prekrijeta,bi morala preskočiti iskra, torej bi se morale platine v tem trenutku pričeti razmikati. Potem naredimo naslednje; magnet vrtimo v smeri vrtenja ter opazujemo kdaj se platine razklenejo.Da lažje ugotovimo kdaj se začno odpirati,vstavimo med platine čim tanjši papir. Odpiranje opazimo po tem,da papir ni več fiksen.Torej ko lahko papir izvlečemo iz platin, pogledamo ali se črtici,ki smo ju prej zarisali pokrivata. Če se, je vžig prav nastavljen.Če se črtici prekrijeta preden se platine odprejo, imamo majhen predvžig.Če pa se platine odprejo preden se črtici prekrijeta,imamo velik predvžig.Vžig zamikamo tako, da na nosilni plošči odvijemo tri vijake, ter ploščo sukamo levo ali desno. Če jo zasukamo v smeri gibanja,zmanjšamo predvžig,v nasprotni smeri pa ga povečujemo.







Želite zamenjati batne obročke,cilinder ali bat - pa neveste kako začeti z delom? Napisali smo enostavni vodič, za vas!




* Odvijemo dve matice spodaj ki držijo izpuh z cilindrom z ključem 10 in odstranimo izpuh.


* Odvijemo štiri matice na pokrovu cilindra(kapa) z ključem 11 in odstranimo pokrov cilindra(kapo). Nato odvijemo z klučem 10 še krivino uplinjača in uplinjač odstranimo.


* Z brizgalko enakomerno naoljimo valj in počasi in previdno snamemo cilinder in ga postavimo na čisto ravno podlago!


* Z koničastimi klešči(špiccange) potegnemo vzmetne varovalke ki so na obeh straneh sornika(štifta) na batu ki povezuje bat z ojnico.


* Z koničastim izvijačem potisnemo sornik iz ojnice(predvidoma bi moral lepo ven). Če se nam zatakne držimo bat v roki in z lažjim kladivom malo potolčemo da sornik zleze ven! Bat čvrsto držimo in ga ne nagibamo levo in desno, da ne poškodujemo glavne gredi!


* Zdaj je potrebno še iz bata spraviti batne obročke. To storimo tako, da poskusimo nežno z roko in predvidoma bi moralo iti. Problem lahko nastane pri L obročkih pri drugemu obročku spodaj, ki nam lahko dela probleme.(če hočemo iste obročke v tem primeru L uporabiti nazaj jih strpno in počasi spravimo z bata, saj obstaja možnost, da se nam drugi obroček zlomi in si naberemo za nekaj evrov brezpotrebnih stroškov.)


* Če hočemo uporabiti isti bat z vodobrusnim papirjem zbrusimo utore za batne obročke. Utore zbrusimo zato, ker se zčasoma naberejo saje ki nam lahko ovirajo plovnost batnih obročkov. Če tega ne storimo nam lahko med vožnjo batni obroček zablokira oz. "zagrabi" in nam posledično zdrgne cilinder in nam zariba. (Iz mojih lastnih izkušenj sem cilinder in bat lahko še potem uporabil vendar se poznajo lukne v valju in izguba kompresije je dokaj velika in zato je tudi odzivnost motorja slabša)


* Ko smo zbrusili utore lahko nove batne obročke, ki so istih velikosti kot bat! - vstavimo v utore. Če je navaden bat in ima navadne obročke ni važno kateri je kateri saj jih lahko damo v obe lukne brez skrbi. Če imamo L bat in batne obročke, spravimo prvo L batni obroček ki je tesno zgoraj(večja kompresija pri delovanju) in nato še navadnega. Praviloma so L bati in batni obročki tako narejeni da je zgoraj L spodaj pa predvidoma navadni batni obroček. Obstajajo tudi bati z enim batnim obročkom(Tomos Specialke, primer D6).


* Naslednja faza je, spraviti bat na glavno gred tj. ojnico. Z eno roko primemo bat v drugo pa sornik(štift) in nacentriramo lukne za sornik na batu in ojnici in ga potisnemo notri, na sredino, da lahko v nadaljevanju spravimo tudi varovalke v svoje lukne.


* Z koničastimi klešči spravimo vzmetne varovalke v svoje utore. Če nimamo varovalk jih lahko naredimo iz kakšnih vzmeti vendar takšne varovalke so bolj za silo kot za res.(Po mojih izkušnjah take varovalke zdržijo, vendar nam jo lahko kdaj "požre" in če imamo srečo nam bo varovalka odšla v izpušni kanal in potem ven. Obstaja tudi možnost, da vam varovalka zagrabi bat in tako naredi veliko škodo na cilindru.)


* Nato nataknemo papirno tesnilo, ki pride med bloki in cilindrom! Če imamo možnost lahko uporabimo tudi tesnilo maso.(v zelo majhnih količinah, da nam ne pride masa v gred in ležaje!)


* Ko smo spravili bat na glavno gred tj. ojnico nas čaka malo bolj zahtevno delo. Z oljno kantico naoljimo bat in batne obročke ter obvezno valj v cilindru! To storimo zato, da ne naredimo nepotrebnih ris ko dajemo cilinder gor. Ko smo dodobra naoljili potem stisnemo batne obročke, batne obročke pri navadnem batu vedno stiskamo spodaj! Da jih lahko stisnemo spodaj moramo pravilno obrniti bat! Ko smo stisnili batne obročke "naložimo" cilinder na nosilce in ga previdno spustimo ter probamo vstaviti bat z stisnjenimi batni obročki v cilinder. Ko je bat že na cilindru in cilinder na nosilcih si lahko mirno odpremo eno pločevinko piva in jo spijemo.


* Po počitku in pločevinki piva nadaljujemo z delom. Na vrsti je pokrov cilindra(kapa). Z vodobrusnim papirjem zbrusimo(očistimo saje) izgorevalni prostor in po potrebi in če imamo orodje preverimo navoj za svečko.


* Med cilindrom in kapo je dobro(boljše tesnenje in ni izgub kompresije) kovinsko tesnilo. Če hočemo še kdaj uporabiti tesnilo ga pred tem malo namažemo z oljem in spravimo na nosilce - vijake cilindra. Nato spravimo pokrov cilindra(kapo) na cilinder!


* Ko zategujemo matice na cilindru jih obvezno križno zategujemo! To se stori zato, da se kapa pravilno usede na nosilce in cilinder. Če se kapa ne usede pravilno, bomo imeli izgubo kompresije in možnost je da agregat sploh nebo prižgal!


* Ko smo sestavili motor privijemo še izpuh, ter nato svečko na pokrov kape.


* Ker smo razdirali cilinder moramo potem še priviti krivino(koleno) za uplinjač(frgazer,karburator) in namestiti pravilno uplinjač


* Zdaj je potreben še vžig motorja, da preverimo naše delo. Ker smo bat naoljili z motornim oljem nam v prvih nekaj poskusih zaganjanja nebo uspelo prižgati motorja. Po treh ali štirih poskusih "kurblanja" se že mora prižgati in se bo malo kadilo iz izpuha zaradi motornega olja, ki smo ga uporabili za mazanje bata in cilindra pri montiranju.


* Ko prižgemo motor je potrebno bat in batne obročke še malo utekavati(ulaufavati,ufuravati ipd..). To storimo zato, da si batni obročki med počasnim delovanjem na nizkih obratih izbrusi pravilno lego na cilindru. Obstaja možnost, da nam zagrabi in zariba če takoj nabijemo gas! Bat in batne obročke utekavamo na štandgasu 30 minut in potem ugasnemo motor, da se ohladi. Potem se zapeljemo na mirno in počasno vožnjo in z tem je naše utekavanje bata in batnih obročkov končano!


* Če vse deluje pravilno in motor nima čudnega zvoka je naše delo z tem končano!




Vodič je v celoti last foruma www.slo-moped.com. Vsako nelegalno distributiranje in kopiranje na druge forume in portale brez odobritve našega administratorskega kroga je prepovedano in bomo "piraterstvo" preganjali z vsemi razpoložljivimi sredstvi! Prilagamo še vodič v microsoft word programu, ki vam dopušča možnost, da si vodič shranite in natisnete in si tako pomagate pri delu. Avtor vodiča(administrator Slave oz. coyote) vam garantira, da vam bo moped deloval še dolgo po tem če se boste pridržali vseh 20 - točk vodiča! Ker na našem forumu tudi vaše mnenje šteje lahko napišete svoj komentar na vodič in nam predlagate svojo modifikacijo!


9.8.2009 Avtor: Slave oz. Coyote

Povezava: Vodič v word dokumentu: DOWNLOAD VODIČ TUKAJ

ponedeljek, 12. oktober 2009

Iz ceste naravnost v vodo - brez težav!


Vozilo, ki vam ga predstavljamo, se po obliki težko kosa z različnimi ferrariji ali porscheji, a ima redko značilnost, da se lahko z njim enostavno vozite tako po cesti kot po vodi.

125.000 britanskih funtov (oz. 135.190 evrov) vredni python velja za najhitrejši serijski amfibijski avtomobil vseh časov. V vodi lahko doseže hitrost 100 km/h, kar je več od marsikaterega gliserja, prav tako domače pa se počuti tudi na suhem, saj razvije hitrost 160 km/h.

Vse kar mora storiti voznik, ko zapelje v vodo, je, da vklopi nevtralno predstavno razmerje (da v "ler"), vklopi reaktivni motor in pritisne gumb za dvig koles. Ko znova prispe na suho, proces samo ponovi.

Dva ločena motorja
Python ima vgrajena dva motorja - za vožnjo po cesti skrbi motor V8, sposojen iz chevroleta corvette, ki proizvede 471 kW (640 KM) moči, na vodi pa za pogon 1.720 kg težkega vozila skrbi 404 kilovatni (500 KM) jedrski motor dominator.

Vozilo, ki ga izdeluje kalifornijsko podjetje WaterCar, svoje tekmece tako po hitrostih kot tudi pospeških pušča krepko za seboj - od najbližjih zasledovalcev je hitrejši za 50 km/h (ameriški gibbs aquede) oz. kar za 86 km/h (britanski dutton mariner).

Spoj avtomobila in gliserja
Avtor vozila, Dave March, je idejo za vozilo dobil konec prejšnjega stoletja, ko je opazil, da si tako avtomobili kot čolni delijo nekatere rešitve: "Izdelovalci čolnov so začeli na veliko uporabljati lahke in zelo zmogljive motorje, podobne avtomobilskim, izdelovalci avtomobilov pa so po drugi strani začeli od izdelovalcev čolnov prevzemati kompozitne oziroma lahke materiale. Tedaj se mi je porodila ideja o razvoju visoko zmogljivega avtomobila, ki bi se lahko peljal tudi v vodi. Ni me zanimalo vozilo, ki bi le plavalo v vodi." Marcha je predvsem zanimal razvoj hitrega avtomobila, ki bi na vodi dosegel hitrost motornega čolna.

Pozor pred ležečimi policaji
Hitro se je lotil dela, rezultat pa je na videz precej nenavadno vozilo, saj je spredaj videti kot poltovornjak, zadaj pa spominja na corvetto. March sicer omenja le eno pomanjkljivost - vozilo je namreč zelo nizko, zato se morajo vozniki izogibati cest z "ležečimi policaji". Do zdaj so prodali le nekaj primerkov, kar zaradi trenutnega gospodarskega položaja ni nič čudnega, a Američan je prepričan, da bodo prodajni rezulatati že kmalu boljši.

Galerija:






sreda, 7. oktober 2009

Vespa - za ljudi z stilom


Izvirna in elegantna je že 63 let najbolj priljubljeno dvokolesno vozilo na svetu.

Edi Glavač ob svoji vespi letnik 1952 na nedavnem ljubljanskem festivalu starodobnikov Codelli.

“Ko sem jo za očetov 80. rojstni dan pripeljal na dvorišče, so se mu v očeh nabrale solze. Usedel se je nanjo in obujal spomine,” pripoveduje zgodbo svoje skrbno obnovljene vespe piaggio 125 z bočno prikolico iz leta 1952 Edi Glavač iz Kopra.

Tako so namreč imeli doma okoli leta 1957, ko je bil star šest let. Oče je sam naredil prikolico, tako da se je lahko vsa štiričlanska družina z njo vozila na izlete po okolici.

Postala je ikona
Prva vespa je nastala leta 1946 iz želje narediti preprosto udobno motorno dvokolesno vozilo za dva, dostopno vsem Italijanom, primerno tudi za ženske; v nasprotju z motornim kolesom naj bi varovalo tudi pred prahom, blatom in vodo iz luž. Z več milijoni primerkov je postala ikona, predvsem starejši modeli pa so med ljubitelji vse bolj iskani. Je to, kar je pri avtomobilih hrošč.

Edi, ki je predsednik društva ljubiteljev starodobnih vozil Adria Classic Koper, se je že davno odločil, da se, ko naleti na model iz svoje mladosti, loti njenega restavriranja.

“V Italiji se dobi vse”
“Leta 2003 sem našel vespo. Imel jo je član našega društva, ki je ni želel restavrirati. Takoj sem se lotil obnove, nato pa mi je prijatelj nekje na brkinskem koncu našel še prikolico. Oboje sem razstavil, vse sem dal speskati, kleparska in ličarska dela sta opravila mojstra, sam pa sem poiskal nove dele in jo sestavil v originalno stanje,” pravi in dodaja, da večjih težav z iskanjem rezervnih delov tudi za več kot 50 let stare vespe ni. “V Italiji se dobi vse, le zasoljeno je,” pove.

Posebnost je vsekakor bočna prikolica, saj je starih vesp z njimi zelo malo. Edi pri nas na tak model z začetka 50. let še ni naletel. On ima namreč tako s 123, 7 ccm in 3,3 kW. Še eden model, s 150 ccm, malo mlajšega letnika, pa je v Ajdovščini.




ponedeljek, 5. oktober 2009

Dan brez plačilnih nalogov!


Slovenski policisti zaradi nezadovoljstva z usklajevanjem plač prekrškarjem ne izrekajo glob, ampak jih le opozarjajo. Ministrica Kresalova njihove zahteve razume, a pravi, da drugače ne gre.

Notranja ministrica Katarina Kresal je v odzivu na njihove zahteve dejala, da bo zaradi učinka na proračun rast plač treba zmanjšati. Dodala je, da razume sindikat in jim ne oporeka pravice do protesta, vendar so zaradi krize sprejeti ukrepi nujni. Hkrati pa je policiste pozvala, naj svoje delo opravijo strokovno in zakonito.

"Zavedam se, da je policija, vsaj kar zadeva plač, vedno potegnila ta kratko, a se je Slovenija znašla v hudi gospodarski krizi in kaže, da je ukrep zmanjšanja pritiska rasti plač javnih uslužbencev na proračun očitno neizogiben. Kaže, da je to edini način, da lahko izpeljemo naslednje proračunsko leto tako, da bomo kar se da hitro prišli iz krize," je pojasnila v izjavi za javnost.

Povedala je tudi, da na ministrstvu potekajo strukturne reforme in reorganizacija, zato se lahko na koncu leta zgodi, da bodo določena delovna mesta nepotrebna. V takšnem primeru bodo zadeve reševali z upokojevanjem ali iskanjem virov zaposlovanja znotraj sistema.

Policiste k protestu pozval sindikat

Sindikat policistov Slovenije (SPS) je namreč danes svoje člane pozval k opozorilnemu protestu. V času protesta naj bi po besedah sekretarja SPS Francija Frantarja policisti opravljali vse svoje naloge, pri obravnavanju prekrškov pa posegali le po najmilejših ukrepih.

Frantarja pojasnjuje, da je današnji protest opozorilne narave, t. i. dan za razmislek. Sindikat namreč poziva policiste k razmisleku o njihovem statusu in položaju v družbi ter vrednotenju njihovega dela. Protest bo po njegovih besedah namenjen tudi zoper napovedane vladne ukrepe v predlaganem intervencijskem zakonu.

Kot so zapisali v SPS, je protest tudi resen in jasen signal vladi, da bo vsak poskus slabšanja socialnega položaja zaposlenih v policiji v prihodnje povzročil upor in stopnjevanje aktivnosti sindikata.

Predsednik SPS Zoran Petrovič je na novinarski konferenci pojasnil, da je predmet spora (ne)usklajevanje plač, ki se v javnem sektorju ni izvedlo vse od leta 2002 pa do leta 2008, ko je bila podpisana kolektivna pogodba za javni sektor, po kateri naj bi se uredila razmerja.

"Sedanje dogajanje v škodo policistov je nesprejemljivo, zato zahtevamo, da je tisto, kar je bilo podpisano spomladi letos, treba izvršiti. Vlada je izbrala poniževalen način vložitve interventnega zakona, jasno pa je, da je dialog s socialnimi partnerji lahko korekten le takrat, kadar je enakovreden za obe strani," je dejal Petrovič in dodal, da je vlada s svojo odločitvijo pljunila na socialni dialog.

Kot je dejal, v SPS zastopajo policiste od začetka kariere in ti trenutno ne zaslužijo niti za spodobno preživetje, saj plača policista začetnika brez dodatkov znaša 650 evrov. Prav tako je zelo počasna dinamika napredovanja, saj do napredovanj pride na vsakih pet do šest let, z zdaj postavljeno omejitvijo pa bi lahko bila najbolj občutljiva kategorija že v resnem pomanjkanju.

Po mnenju vodstva sindikata ima poklic policista toliko posebnosti, da bi ga morali izločiti iz sistema plač javnih uslužbencev.

V Kranju in Celju niso izrekli še nobene globe

Natančnih podatkov o tem, kako poteka današnja opozorilna akcija, za zdaj v sindikatu še nimajo, po zadnjih podatkih iz policijskih uprav v Celju in Kranju pa od polnoči do dopoldneva vsaj na teh dveh območjih ni bila izrečena še niti ena globa oz. opozorilo. Ob tem je Petrovič dodal, da se akciji ne pridružujejo izključno člani sindikata, saj je tudi ostalim jasno, da pod takšnimi pogoji policija ne bo mogla delati. Ključen problem je namreč začetna plača policistov in nemotiviranost bodočih policistov in mladih za ta poklic.

Policaji na motorjih-10

Policisti bodo premišljevali o njihovem položaju v družbi, statusu in vrednotenju njihovega dela.

Varnost državljanov ne bo ogrožena

V sindikatu so še napovedali, da bo protest miren in dostojanstven, da varnost državljanov ne bo ogrožena. V času opozorilnega protesta bodo tako policisti opravljali vse naloge, v sindikatu so jih le pozvali, da naj na ta dan med predvidenimi ukrepi zoper prekrške posegajo po najmilejših ukrepih v tistih primerih, kot jim to dovoljuje zakon.

K protestu je Sindikat policistov Slovenije pozval vse zaposlene v policiji, ne le svojih članov, ki jih je po njihovih navedbah besedah približno tretjina med policisti. Pri svojem pozivu pa v sindikatu niso dobili podpore sicer številčnejšega Policijskega sindikata Slovenije

Foto: Kaj se je včasih vozilo po (naših) cestah?


Na prvo jesensko nedeljo se je na srečanju starodobnikov na Vranskem zbrala množica ljubiteljev starih vozil in radovednežev. Srečanje je obiskal tudi MMC.

Lepo vreme je, preden bo jesen pokazala svoje prave barve, izkoristila množica ljudi, ki se je v nedeljo mudila na Vranskem. Poleg 1072 lastnikov starih vozil, od motorjev do različnih vrst avtomobilov (na ogled so bili med drugim tudi staro reševalno vozilo in policijski avto ter množica vojaških prevoznih sredstev), se je na največjem srečanju starodobnih vozil v Sloveniji zbrala tudi

Organizatorji so s srečanjem zaznamovali 10. obletnico obstoja Slovenske veteranske avto-moto zveze (SVAMZ), v katero je včlanjenih več tisoč članov z okoli 6.000 starodobnimi vozili. Poleg tega da so si obiskovalci na celodnevnem srečanju lahko napasli oči in se okrepčali z različno hrano in pijačo, pa so lahko oddali tudi glas za vozilo po svojem izboru.

Starodobniki, VranskoStarodobniki, VranskoStarodobniki, VranskoStarodobniki, Vransko
Starodobniki, VranskoStarodobniki, VranskoStarodobniki, VranskoStarodobniki, Vransko
Starodobniki, VranskoStarodobniki, VranskoStarodobniki, VranskoStarodobniki, Vransko
Starodobniki, VranskoStarodobniki, VranskoStarodobniki, VranskoStarodobniki, Vransko
Starodobniki, VranskoStarodobniki, VranskoStarodobniki, VranskoStarodobniki, Vransko
Starodobniki, VranskoStarodobniki, VranskoStarodobniki, VranskoStarodobniki, Vransko