nedelja, 23. avgust 2009

"VZTRAJNEŽ"

By SUSAN CARPENTER | LA Times


Je vegetarijanec med kolesi z motorjem — vitek, zelen in več kot le anemičen. Govorim o kolesu z motorjem, ki je skromno, ima manj kot 2- konjski moči in ne doseže več kot 30 m/h (48 km/h) ter tehta manj kot jaz.

Le en proizvajalec koles z motorjem upošteva tekoče prodajne zahteve okoljevarstvene agencije ZDA, za katerega morda nikoli niste slišali. Peugeot, Puch, Motobecane – vsi so izumrli ali pa zapustili tržišče ZDA, prestrašeni nad zastrašujočimi državnimi emisijskimi testi in z majhno verjetnostjo preživetja.


Kar izloči le eno blagovno znamko: Tomos. Nahaja se v nekdanji jugoslovanski republiki, Sloveniji. Družba proizvaja kolesa z motorjem, skuterje in dirkalna kolesa več kot 50 let in jih prodaja na trgu ZDA že od leta 1976.

Če še nikoli niste videli na cesti Tomosovo kolo z motorjem, to ni presenečenje. Zadnjikrat, ko so bila kolesa z motorjem v modi, je bilo 30 let od tega, po naftni krizi leta 1973. Od leta 1976 do 1979, je bilo tukaj prodanih pol milijona motoriziranih pedalnih koles. Potem so se odnosi s Srednjim Vzhodom izboljšali, japonski skuterji so prišli na sceno - iznenada se je bum končal in izginil v oblaku izpušnih plinov.

Danes, Tomos proizvaja šest modelov za ameriški trg, ki cenovno rangirajo od $1,100 do $1,700. Poraba na 100 milj je en gallon (oz. na 161 km cca. 3,8 l) in vse se vrti okrog istega osnovnega motorja — zračno hlajen, dvo-taktni, 49-ccm in z nožnim zagonom.

Da, je iz stare šole dvo-taktnih koles z motorjem, na kar nas spominjata tako zvok kot vonj po puhalu listja. Ampak, opremljen je z avtomatskim doziranjem olja, ki skrbi za ustrezno mešanico z gorivom ter s katalizatorskim glušnikom zadaj.

Vozila sem najbolj popularen Tomosov model – 112 ponundov (50,4 kg) težkim ST, ki je zmogel doseči hitrost 28 m/h (45 km/h), vendar moj je bil predelan.

S skrajšanjem odušnika, zamenjavo vžigalne svečke in z zmanjšanjem velikosti zadnjega verižnika, je kolo z motorjem pognalo do spoštljivih 37 m/h (60 km/h), kar je seveda imelo svoje prednosti in slabosti. Dodatnih 9 m/h (15km/h) je pomenilo, da je kolo izgubilo svojo pravno veljavo kolesa z motorjem. ST je na takšen način dohitel ostala vozila, vendar še vedno ni bil tako hiter, da bi preprečil kak posmeh.

Četudi je lahko prepotoval veliko število milj, glede na majhno porabo goriva, kolesa z motorjem niso nikoli pridobila na spoštovanju. »Nezakonita« združitev koles z motorjem in koles, ni bila niti sprejeta in niti spoštovana od posamezne skupine.

Tudi v zvezni državi Kaliforniji je vladala zmeda okrog koles z motorjem. »Kolesarski« hibrid, kolo z motorjem, ki je predmet različim pravilom. Registracija ni potrebna, čeprav je potrebna posebna vozniška tablica, tako za klasifikacijo M1 ali M2 vozniškega dovoljenja. Za motorno vozilo (velja bolj kot za kolo) je predpisana čelada in dovoljena je vožnja po cestah in kolesarskih stezah.

Pedala na mojem ST-ju so bila polno funkcionalna, vendar bila sem preveč lena, da bi jih uporabljala za kaj drugega kot za vžig motorja in za počitek nog med vožnjo.

Ko se je spraznil moj 1,06 gallonski (cca. 4 literski) rezervoar, sem spremenila svojo vožnjo in kolesarila do najbližje bencinske črpalke »Chevron«, do katere seveda nisem prišla tako hitro. Hitrost kolesarjenja s ST je le 8 m/h (13 km/h). Edini krat, ko sem se odločila za vožnjo brez motornega pogona sem se počutila kot gorila na šimpanzovem kolesu. Tehtam le 130 poundov (58,5 kg). Šokantno, Tomosov ST lahko prevaža osebo, ki je še za 100 poundov (45 kg) težja. Ta se bo sicer počutila kot orjak.

Prisegla sem, da ne bom nikoli več vozila motornegega kolesa z manj kot 250 ccm v Los Angelesu, ker nenavadno visok odstotek voznikov »štirikoles« vozi, kot da bi bili pod vplivom drog. Ko sem se prvič usedla na Tomos, sem začutila večje vznemirjenje kot na kolesih z 80 krat večjo konjsko močjo. Ključ vožnje s kolesom z motorjem: zavedaj se, da se razlikuje od visoko kubičnih motorjev in obnašaj se kot kolesar raje kot motociklist.

Ko sem se prvič peljaja s Tomosom, je to bilo od okrožja Orange do doma, kakih 27 milj razdalje. Glede na »MapQuest«, je to 34 minut vožnje, vendar sem potrebovala 3-krat toliko, ker: 1) kolo z motorjem ni zelo hitro, 2) kolesom z motorjem ni dovoljena vožnja po avtocestah in 3) sem se izgubila.

Tomosov ST ima teleskopske vilice spredaj in dvojna vzmetna blažilca na zadnji strani, vendar dolge vožnje in občasno prečkanje jaškov so bile pravo trplenje.

Zmračilo se je, ko sem peljala skozi mesto. Moj ST je bil rdeče barve, kar je pripomoglo k moji vidnosti, vendar je prednja luč svetila nekoliko slabše, kar je potrdilo moje sumničenje, da je elektrika vezana na obrate motorja. V prostem teku, so se prednja luč in smerokazi upočasnili kot srce bolnika preden vskoči kardioverter.

Z dodajanjem plina avtomatičnemu dvo stopenjskemu Tomosu, je ta imel še vedno dovolj mišic, da se ni zadušil z izpušnimi plini posmehujočih se voznikov dostavnih tovornjakov. Z odvzemanjem plina, pa je cvilil in sopihal iz 20 m/h (32 km/h) do prostega teka in vendar ni ugasnil.

Najboljša stvar Tomosa ST je njegova učinkovitost, v smislu cene in goriva. Je impresivno majhna stvar, za katero je potrebno imeti železne živce in veliko več časa kot denarja.

sobota, 22. avgust 2009

petek, 7. avgust 2009

Poteka natečaj za banner in logo foruma in portala!

Odpiramo natečaj za banner in logo foruma! Svoje predloge lahko napišete na forum ali pa na naš uradni e-mail: slomoped@gmail.com
Natečaj traja do 1.9.2009 ko bomo odprli anketo in zbrali vse predloge, izmed vseh predlogov bomo izglasovali najboljšega!

Predlog ki bo izbran za uradni banner in logo bo nagrajen z denarno nagrado ( 10€ + majica slo-moped.com )